Copywriting

Skvělá Petra Nenutil Hefnerová, nás tímto důležitým tématem poslední doby provedla ve facebookové skupině Seběvědomé e-shopy. Přečtěte si to nejdůležitější ohledně psaní kvalitních textů.

PONDĚLÍ

Ideální zákazník + cílová skupina

NEŽ VÁM NASDÍLÍM PRVNÍ MOUDRO DNE, ZAJÍMÁ MĚ CO VY A CÍLOVKA, VÁŠ IDEÁLNÍ ZÁKAZNÍK. POJĎME TO TROCHU PROBRAT.

    • Máte definováno? Kdo to je?
    • Přijde vám, že to je vůbec potřeba
    • Jak jste zjišťovali, kdo je váš ideální zákazník?
    • A myslíte na něj, když píšete texty?

Pokud jste si svého ideálního klienta ještě nenašli, určitě doporučuju se nad tím zamyslet. 🤔

S popisem vám může pomoct 22 otázek pro ideálního zákazníka.

Možná ale i zkušení harcovníci na poli on-line prodejů zjistí, že můžou zrevidovat, co o svém ideálním klientovi ví. 🙂

💡Potřebujete vědět, komu prodáváte.💡
A prodávání na netu není o nic jinačí než v reálném světě. 🙂
Kdybyste měli kamenný obchod, taky byste s každým zákazníkem komunikovali trochu jinak:

➡️ babičce byste nejspíš pomohli složit nákup do tašky a popovídali byste si o počasí,

➡️ slečně byste pochválili, jak jí náušnice ladí s barvou šatů,

➡️ a s pánem ve středních letech byste si možná zanadávali na to, jak to ti fotbalisti včera pěkně projeli. 🙂

PAMATUJTE ŽE, KDYŽ PÍŠETE PRO VŠECHNY, NEZASÁHNETE NIKOHO. 🤨🙄
Muži a ženy vnímají texty úplně jinak.
👨 Muži jsou analytičtí, chtějí data. Na ty bude platit prodejní argument typu: Ušetříte 80 % vody, což je 12 000 Kč za rok.
👩‍🦰 Ženy reagují na emoce. Takže mnohem spíš je zaujme něco ve stylu: Věnujte čas své rodině, ne mytí nádobí.

Další věc jsou odborné výrazy, na které na webech často narážím. Pokud máte jasně definovanou cílovku, která taková slova zná a používá, je to ok. ✔️ Ovšem, pokud jste se chytli do pasti a píšete odbornými termíny, protože vy jim rozumíte, ale váš ideální zákazník ne, stane se jediné. Bude se cítit jako blbec, nezeptá se a odejde hledat informace jinam a nenakoupí. ✖️😕

Když píšu pro své klienty, píšu vlastně pro jejich klienty, a to znamená spoustu různých cílovek. 😅

💡 Takže já pracuji s kamioňákem Karlem, outdooristou Oldou, maminkou Míšou a dalšími fajn lidmi. 🙂 A aby to pro mě fakt fungovalo, našla jsem si ve svém okolí reálné zástupce z masa a kostí. 🥩🦴

Kamioňák Karel odpovídá typově bývalému sousedovi, který jezdí s kamionem, je mu okolo 50, má 2 odrůstající děti, vrací se domů vždy na víkend po 2 týdnech, má svérázný humor a směje se tak nahlas, že ho slyší celý dům. 😁

Kdykoliv píšu příspěvek na sítě pro danou cílovku, mám v mysli obraz konkrétního člověka a říkám si: Přečetl by si to? Reagoval by? Kliknul by na ten odkaz? 🤔

 

ÚTERÝ

Homepage

Pojďme na home page / úvodní stránku / ta černá díra vašeho e-shopu, na kterou nevíte, co dát / jakkoliv tomu říkáte. 😃

🤩 Homepage je vaše výloha! 🤩
A podle toho k ní přistupujte. 😉
Chcete nalákat svého zákazníka dovnitř e-shopu. Chcete, aby nakoupil. 🛍

Zároveň chcete, aby hned poznal, jestli je zboží, které prodáváte přesně to, co hledá.
Nebuďte tajemní. Neschovávejte se za poetické nadpisy. BUĎTE CO NEJKONKRÉTNĚJŠÍ!

Malé cvičení: Jak na vás působí tenhle nadpis?
„Jsme tu, abyste byli v suchu.“
Ehm, co ta firma dělá? Střechy? Deštníky? Softshellové oblečení? Nebo snad pomůcky pro inkontinenci? 🙈

Klidně tuto větu použijte jako podnadpis, ale jako hlavní nadpis (claim) si dejte něco, co HNED vysvětlí, co nabízíte a s čím svým klientům pomůžete. Pokud rovnou řeknete, na koho cílíte, máte vyhráno. 🏆

👉 Designové kalhotky pro vystajlované babči

👉 Došky: Staletími prověřená střecha pro vesnická stavení

👉 Softshellové oblečení pro všechny zapálené minidobrodruhy

A pak klidně flákněte to: Abyste byli v suchu! 😀

💹 Jestli používáte nějakou analytiku, podívejte se na bounce rate.
Zůstávají vám zákazníci dlouho na homepage (čtou ji)? Nebo odchází rychle pryč? Možná je špatně strukturovaná. Zákazníci se neorientují v množství informací, nenajdou, co hledali, odchází. 😢

Takže: Rada č. 2
Představte si homepage jako tobogán, uíííííí! ⛱☀️
Nahoře váš klient naskočí a IDEÁLNĚ ho ta jízda vyplivne dole, přesvědčeného, že chce nakoupit u vás a nikde jinde. 😍
💡VEĎTE HO CELOU STRÁNKOU 💡

✔️ Logo, název e-shopu, velice jednoduché menu
✔️ Chytlavý obrázek, který vzbuzuje emoce, láká k nákupu
✔️ Text, který hned jasně říká, co prodáváte a komu to prodáváte
✔️ Krátký odstaveček, kde rozvinete příslib z nadpisu a nějaká výzva k akci (Přečtěte si více, Prohlédněte si naši nabídku, …)
✔️ Vaše konkurenční výhoda (Jsme jediní dodavatelé v ČR, Doručíme ten samý den, Doživotní záruka, …)
✔️ Reference od zákazníků, abyste ho ujistili, že vám může věřit a že máte celou řadu spokojených nakupujících
✔️ Kontaktní formulář / Novinky / cokoliv podobného

Tak co? Splňuje vaše úvodní stránka všechny body? 🤔
Přeju vám mnoho spokojených klientů, které vyjedou na konci vašeho tobogánu a zvolají: „Já chci ještě!“ 😉😁

 

 

STŘEDA

Popisky

Dám vám hádanku:
NOČNÍ MŮRA VŠECH E-SHOPAŘŮ NA 7️⃣!
CO JE TO? POPISKY 😱😨🥺

Představte si produktové popisky jako vaše obchodní zástupce nebo prodavače. 😃 Přijdou za vaším zákazníkem a začnou ho přesvědčovat, aby koupil. Dejte jim do ruky nějaké argumenty, ať jen tak nekoktají nějaké prázdné fráze. 😉

 

CÍLOVKA

A zase ta cílovka… 🙈 Jenže ono to bez ní fakt nejde. Když znáte svého Pepu a Marušku, víte, jak k nim mluvit, co je na vašich produktech zajímá nebo na co se vás často ptají.
Víte, co je trápí, takže můžete nabídnout řešení pro jejich problém. To jsou nejsilnější argumenty. Když je dobře podáte, máte objednávku v košíku. 💪

 

UNIKÁTNOST + SEO

Pokud prodáváte výrobky od nějakého dodavatele a ten svoje zboží taky nabízí, NEPOUŽÍVEJTE jeho popisky. Vždycky si dejte tu práci a napište si vlastní texty. Máte pak výhodu ve vyhledávačích – vystoupíte z davu ostatních prodejců, kteří nabízí stejné zboží.

Zákazníci pak mnohem spíš kliknou na váš e-shop, a to dává signál vyhledáváčům, že máte relevantní a kvalitní obsah, a začnou vás ukazovat výš. 🔝📈
Ve vlastních popiscích si také mnohem snáz pohlídáte klíčová slova nebo fráze, které zákazníci používají při vyhledávání.

Nebo můžete být unikátní stylem komunikace. 😉
Když máte odvahu a odvázanou cílovku, můžete si dovolit i takový popisek. 😎

Odmalička posloucháš, ať si vezmeš čepici, nebo budeš mít úpal. Jasně, mami. Teď máš po ruce parádní kšiltovku Bliss, která sedne každému sporťákovi. PS: Víme, že „Go home“ pro tebe neplatí. Ty se řídíš jen „Go big“!

/použito pro Rafiki, nedatováno aneb mám hlavu děravou a nepamatuju si datum 😅/

 

 

EXTRA PÉČE

Na e-shopu si na nic nesáhnu, nevyzkouším, nepomačkám. 😓Ideální popisek odpovídá na všechny otázky, které váš zákazník má.

Upřímně, jakmile si chci koupit zimní bundu a narazím na: „Stylová dámská zimní bunda“, padám. A dorazí to ještě jedna jediná fotka, která se bojí někde v levém koutku obrazovky a nejde ani zvětšit, takže nevidím žádné detaily. 🙄

Já potřebuju vědět:

❓z jakého je bunda materiálu,
❓jestli podšívka neklouže,
❓jak jsou zakončené rukávy,
❓jestli zip neškrábe na bradě,
❓jak je dlouhá, protože jsem prcek atd.

 

Jakým způsobem se chováte, když nakupujete on-line pro sebe? 🙂
Vsadím se, že kdyby vás někdo odbyl popiskem „pánské tričko pro volný čas“, museli byste být fakt fanoušci značky/e-shopu, abyste dokončili nákup. 😁

💡 Popište všechno do nejmenšího detailu, dejte svým zákazníkům tu extra péči, na kterou se vaše konkurence vykašlala, a uvidíte, že Pepa i Marie nakoupí mnohem spíš u vás. 💰👍

 

 

VLASTNOSTI X VÝHODY

Teď zvedám tu pokličku copywritingu, pod kterou tento týden nakukujete, fakt naplno. 🙂
💡 Zamyslete se nad každou vlastností produktu z pohledu zákazníka:

👉 Co mu to přinese?
👉 Jakou získá výhodu?

A teprve TOHLE napište do popisku.

✖️ Výdrž baterie elektromobilu = 600 km (vlastnost, zákazník si nic nepředstaví)
✔️ Na jedno nabití – z Prahy do Vídně a zpátky (výhoda, mnohem uchopitelnější)

Vybalancovat vlastnosti a výhody se dá, i když je zadání přísné – musí se zachovat technické vyznění a není prostor pro srandičky. 🤖

Dámská slušivá parka Zafrina dává tušit, že máte ráda styl a zároveň pohodlí a funkčnost.
Vrchní materiál s mikroporézní polyurethanovou membránou Resstex 8000 je odolný vůči dešti a mokrému sněhu, a přesto si zachovává prodyšnost. Tato bunda je vodoodpudivá, větruvzdorná a prodyšná. Střih Regular fit padne většině typů postav a dohromady s anatomicky tvarovanými rukávy, které jsou zakončené stahováním patkou s drukem, vám umožní přirozený pohyb během vašich oblíbených aktivit ať už v přírodě, nebo ve městě. Kapuci můžete snadno regulovat, stejně tak jako vnitřní obvod pasu. Velice efektní je prodloužená délka a rozparek na zadním dílu. Kapsy na bocích jsou opatřené patkou, hlavní zip je krytý légou. Povrch bundy je ošetřen vodoodpudivou úpravou WR. Použití technologie lepení drobných dílů a podlepených švů přispívá k nepromokavosti oblečení.

/použito pro Hannah, opět bez data/

💡 Za každou vlastnost připojte ještě výhodu, aby Pepa a Maruška věděli, co získají. 😍

Doufám, že další produktový popisek napíšete už levou zadní. 🙃🤩

 

 

ČTVRTEK

Stránka O nás

Pozor, je to past! Ona ta stránka vlastně nemá být až tak o vás. COOO? 😱 Ta stránka je o vašem zákazníkovi. Blázinec, co? 🥴 Smyslem stránky o vás je představit se zákazníkovi, ale ve stejnou chvíli mu vysvětlit, proč nakoupit od vás. Takže nejlepší je, celé to otočit na něj – na jeho potřeby, jeho strachy. Jasně a stručně představte, co děláte/prodáváte/nabízíte a hned vysvětlete, co můžete udělat pro své zákazníky. S čím jim pomůžete, protože už máte mnohaleté zkušenosti. 💪👵

VZBUZUJTE DŮVĚRU

Vaši zákazníci na stránku O nás zabrousí, aby se podívali, s kým mají tu čest. Chtějí vidět, že doopravdy existujete, že nejste jen vykuchaný e-shop s pozlacenou homepage a nikdo za ním, že jste reální lidé. Ukažte jim, jaké vyznáváte hodnoty. Jakmile zjistí, že jste na stejné vlně – třeba že prodáváte fair trade věci, nabízíte lokální výrobky, zaměstnáváte postižené lidi / mámy samoživitelky atd. – nakoupí u vás. 😊

FOTKY, FOTKY A ZASE FOTKY

Ukažte se! 📸 Jsme zvědaví, kde vyrábíte ty krásné židle, jak vypadá maminka na mateřské, která rozjela milionový byznys, nebo jestli je technik Ondra, který mi přijede opravit internet, blonďák nebo zrzek. 🤨😁 Nedávejte ❌ na stránku O nás fotku budovy zvenku, prázdné kanceláře, loga, buďte lidští. Budujte si se svými zákazníky vztah. 😍 Jestli máte definovanou formální komunikaci a zákazníci od vás očekávají profesionalitu a korporátnost, nechte se klidně vyfotit v oblecích. Pokud máte přátelskou hravou cílovku, ukažte se nějak cool, smějící se rozjuchané call centrum. 😉🥳

KLIŠÉ DO KOŠE

Nepište nic, co by si na stránku O nás mohl dát kterýkoliv jiný e-shop.

„Naším cílem je doručit vám zboží co nejrychleji a v pořádku.“

Hmmm, a co jako. Neznám moc dalších e-shopů, které by tohle nechtěly. 🤷‍♀️ Důvody, které jste měli pro založení svého e-shopu máte jiné než ostatní lidé, tak je zmiňte. Řekněte třeba, proč prodáváte to, co prodáváte, kam do budoucna směřujete. Cokoliv, co je jen vaše. 🤩 Stokrát omílané: Buďte unikátní a sví. 😉  

I STRÁNKA O NÁS JE PRODEJNÍ

Prodáváte sebe, svou filozofii, péči o zákazníky. Takže nezapomeňte na výzvu k akci. ☝️ Připojte na konec: Mrkněte na naši nabídku / Poptejte spolupráci /  ❓Máte vůbec stránku O nás? Jestliže ne, proč ji nepoužíváte? 🤔 ❓Jaké z těchto rad už na stránce „O nás“ používáte? A které určitě zapracujete? 🙂

 

PÁTEK

Jak se to píše česky

Jsou lidé, kteří z hlavy spočítají 2 na 8. No a pak jsou zase jiní lidé, kteří chybu v textu zmerčí na kilometry daleko 🧐 a vidět takový přestupek proti pravopisným pravidlům jim působí stejné utrpení 😨 jako byste je zavřeli do železné panny a obuli jim dvě španělské botky k tomu. 😅

Pokud víte, že s těmi i/y, nn/n, ě/je to máte občas pade na pade, požádejte někoho o korektury textů. 🤓

Rychlo-pomoc můžete najít v internetové jazykové příručce. Má ji pod palcem Ústav pro jazyk český, tak kam jinam se obrátit pro informaci, jaký je sakra množný číslo od slova „datum“.
Malinkaťoulinká nápověda: Nejsou to datumy. 😇
👉
https://prirucka.ujc.cas.cz/

💡 Nepsat s chybami je dobré nejenom proto, že uděláte radost své pančelce na češtinu, ale podle některých studií špatný pravopis snižuje vaši důvěryhodnost v očích zákazníka. 👎😕

 

Připravila jsem pro vás 5 pravopisných chyb, na které často narážím a kterých vy se odteď můžete vyvarovat! 🤩

1️⃣ vás a Vás

✔️ Na webu zásadně pište malé v. Nevykáte jednomu člověku, mluvíte k (obrovskému) davu svých zákazníků.

✔️ Velké V, které signalizuje vykání, používejte v e-mailu/messengeru, kde oslovujete konkrétní paní Novákovou a řešíte s ní objednávku nebo reklamaci.

2️⃣ byste / bychom

Toto jsou jediné správné tvary podmiňovacího způsobu. Často používané „by jste / by jsme“ opravdu nejsou správně. ❌

3️⃣ standard

Jestli máte nastavené nějaké standardy kvality nebo standardně doručujete do druhého dne, je to super. A jestli to máte napsáno s D, je to ještě suprovější! 😉

4️⃣ 20 % a 20%

Věděli jste, že je rozdíl, jestli napíšete procenta s mezerou či bez ní? 🤔

✔️ Máme pro vás slevu 20 %. (čteme: slevu dvacet procent)

✔️ Máme pro vás 20% slevu. (čteme: dvacetiprocentní slevu)

5️⃣ čisticí a čistící

Nedávno jsem se v nějaké diskuzi dočetla, že někteří lidé ani nevěděli, že tato přídavná jména mají dvě varianty. 😇 Ale jako jo, to beru, já jsem do této chvíle taky neměla tušení o existenci planetky Kleopatra (pro zapálené hvězdáře udávám, že se nachází někde mezi Marsem a Jupiterem) 😃 Ale zpět k tomu i/í.

✔️ Krátké i se píše v případě, že se jedná o věc určenou k čištění (čisticí prostředky, čisticí krém, čisticí houbička, …).

✔️ Dlouhé í se používá, když mluvíte o osobě či věci, která danou činnost vykonává (pracovníci čistící okna kanceláří).

✔️ Stejně to funguje i u dalších dvojic jako hasicí přístroj / hasící jednotka, kojicí podprsenka / kojící matka, školicí místnost / školící pracovník, …

 

😉👉 Přeji vám, abyste měli 100 % nadstandardně spokojených zákazníků platících své objednávky včas. ✔️

 
 

Diskuzi k tematickému týdnu najdete v Průvodcích – ve skupině SEBEVĚDOMÉ e-shopy