PPC reklama je nedílnou součástí internetového podnikání a každý e-shop se s ní jednou potká, pokud chce zvýšit své prodeje a získat nové zákazníky. O co vůbec jde a jak vám to pomůže s vaším online podnikáním vám radí Lucie Marková, která nás tímto tématem ve facebookové skupině Seběvědomé e-shopy provedla.
PONDĚLÍ
Jak PPC reklama funguje a jaké má výhody pro malé e-shopy?
Jde o typ placené reklamy, neplatíte zde za zobrazení, ale až za to, že se někdo přes reklamu proklikne k vám na e-shop / web.
- Díky PPC reklamě je možné zacílit na relevantní uživatele (zákazníky) prostřednictvím klíčovým slovům či dalších pokročilejších metod cílení.
- PPC reklama tak umožňuje přivést na e-shop opravdu relevantní cílovou skupinu.
- Další výhodou PPC reklamy je rychlost. Výsledky můžete vidět již brzy po jejím spuštění.
- V PPC reklamě také můžete rychle reagovat na změny (sortimentu, ceny, nové kolekce, apod.)
POZOR: Tyto výhody platí, ale potřebujete dobře fungující konkurenceschopný web. Přehledný nákupní proces a celkové UX e-shopu jsou základ. Nejste si jistí, jestli je váš web připraven na první PPC reklamu, abyste z ní vytěžili maximum? Přihlaste se do našeho kurzu Připravte svůj e-shop na reklamu a prodávejte.
ÚTERÝ
10 tipů, jak si vybrat PPC specialistu
Máte zajímavé zboží a nedaří se vám prodávat tolik, kolik byste potřebovali? O nastavení reklamy jste se již sami pokusili, ale stále to není ono?
Potom přichází na řadu hledání vhodného specialisty.
1. Osobnostně si sednout / osobní sympatie
Již po prvním telefonu nemáte ze specialisty příjemný pocit? Hledejte dál. Obě strany by si měly maximálně sednout.
2. Specialista se ptá / snaží se porozumět
Ptá se na hodně otázek předtím než vám vytvoří nabídku? Třeba jaké produkty se vyplatí inzerovat (protože mají velkou marži). Jaké jsou vaše konkurenční výhody, apod.
3. Má zkušenost s daným oborem / podobnými projekty?
Vždy je skvělé, když má daný specialista/agentura zkušenost s podobným sortimentem, jako je ten váš. Může na začátku lépe vědět co zde bude fungovat a na co si dát pozor.
4. Mluvit s člověkem, který bude kampaně reálně spravovat
Tohle platí zejména u agentur. Dost často se zde domlouváte pouze s jejich obchodním zástupcem.
5. Reportování práce a výsledků
Víte za co jste dostali poslední fakturu? Je dobré vědět, za co platíte. Pokud vám něco na částce a reportovaných hodinách nesedí, ptejte se.
6. Poskytne přístup ke všem účtům
Rozhodně vždy musí být klient majitelem všech reklamních účtů. Potom by se mohlo stát, že se se správcem rozloučíte a on vám vaše přístupy nebude chtít předat.
7. Přesah do dalších oborů v rámci online marketingu – SEO, UX, analytika, copywriting
Je dobré být specialistou ve svém oboru a nehrát si na brouka Pytlíka, ale základní povědomí o dalších marketingových oborů je základ.
8. Proaktivní přístup a svižná komunikace
Měsíc se vám správce kampaní neozval a v účtu se nic neděje? Něco je špatně. Aktivní spolupráce je založena na komunikaci.
9. Neuvazovat se na dlouhé období
Neuvazujte se na dlouhá období hned od začátku. Bohužel se občas stává, že zejména agentury vám se správou rády pomohou, ale pouze v případě, že s nimi na začátku podepíšete spolupráci na 1 rok. Což je velmi svazující. 3 měsíce na začátek s možností prodloužení jsou akorát.
10. Freelancer nebo agentura?
Tohle rozhodnutí již záleží na vás. Agentura obsáhne větší šíři služeb, u freelancera si zase vyberete konkrétního člověk, ke kterému máte důvěru a ten kampaně spravuje.
STŘEDA
Klíčová slova
Jak získávat klíčová slova na která ve vyhledávání cílit?
Výběr klíčových slov je základem úspěšné reklamy. Proto si dejte na nich záležet. Jak a kde klíčová slova hledat a čemu se naopak vyhnout?
- Google Ads vám při tvoření nové reklamní sestavy začne sám navrhovat různá klíčová slova. Většina z nich je však dost nerelevantních (jsou příliš obecná a drahá -> tohle se hodí Googlu, ale ne vám).
- Nejlepší je začít brainstormingem. Kdo jiný než vy, by měl vědět maximum o svých produktech či službách, které chcete propagovat.
- Dalším dobrým zdrojem je sám vyhledávač Google. Schválně zkuste napsat do vyhledávače jeden váš produkt a Google vám začne našeptávat podobné varianty hledaného výrazu.
- Pro další klíčová slova můžete použít přímo v rozhraní systému Google Ads jejich plánovač klíčových slov. Svůj plánovač má také Sklik.
- Placené nástroje: Marketing Miner, Collabim – slouží pro pokročilejší analýzy do začátku je nebudete potřebovat.
Rada pro vás – jedna reklamní sestava by měla obsahovat raději menší počet tématicky příbuzných klíčových slov. Pokud máte malý e-shop / sortiment produktů nebraňte se použít pouze jedno dvě slova na jednu sestavu.
Takto rozdělené reklamní sestavy vám umožní napsat reklamy na míru daným klíčovým slovům. A vysloužíte si tím lepší skóre kvality a nižší cenu za proklik.
ČTVRTEK
Jak psát reklamní inzeráty?
Dnes se společně zaměříme na reklamní texty. Může se zdát, že napsat reklamu je snadné, ale opak je pravdou. Chcete-li vymazlené reklamy, odlišné od konkurence, chvilku času vám to zabere.
Text inzerátu by měl být maximálně relevantní nejen k dotazu uživatele, ale také ke klíčovému slovu, na které se zobrazuje a také k cílové stránce, na kterou uživatele posíláte.
Zároveň by měl být inzerát nějak výrazný, protože pokud bude stejný jako konkurenta, tak si ho nikdo nevšimne.
8 tipů, na které si při tvorbě inzerátů dát pozor:
- Směřujte reklamy na vhodné vstupní stránky (poradím vám většinou nejde o homepage)
- Snažte se odlišit od ostatních inzerentů (je to těžké, ale konkurence je dnes velká)
- Čísla – jestliže máte k dispozici čísla, nebojte se je použít. Vytváří dojem důvěryhodnosti a dokážou v inzerátu zaujmout
- Benefity: nepište, jak jste skvělí a dodáte zboží do 24 hodin (to je dnes již standard a dělají to všichni). Zákazníky zajímá co dostanou od vás oproti konkurenci. Sdělte jim, proč si vybrat vás
- Viditelná URL adresa: nezapomínejte na ni. Měla by zákazníkovi ukázat, kam ho reklama dostane. Proč se omezovat na www.mujeshop.cz když může URL v inzerátu říct více www.mujeshop.cz/sezonniVyprodej
- Využívejte naplno rozšíření reklam. Sice nevíte kdy a kde se zobrazí, ale poskytnete zákazníkům maximální množství informací.
- Důrazná výzva k akci (volejte nonstop, jsme tady pro vás i o víkendu, poradíme vám s výběrem správné velikosti, apod.)
- Kontrolujte gramatiku a překlepy. Sebelepší inzerát s gramatickou chybou opravdu nevypadá dobře.
PÁTEK
Vyhodnocovací metriky (PNO, ROAS, ..)
Probírat se všemi čísly, metrikami a grafy je super pro ty, kteří všem těm číslům rozumí. Většina klientů se v tom na začátku vůbec neorientuje, část po čase trochu, ale všechny nás nakonec stejně zajímá jediné: zisk.
Pokud máte e-shop, jde vám zejména o nákupy (dokončené objednávky). Měřit však můžete i jiné konverzní cíle. Zajímat by vás tedy měly hlavně metriky PNO, ROAS či ROI.
Zkrátka jde vám o vyčíslení návratnosti investic vložených do reklamy.
- PNO (podíl nákladů na obratu) je procentuální vyjádření hodnoty nákladů (tj. celková cena reklamy) vydělené celkovou hodnotou dosažených konverzí. Čím menší je PNO, tím lépe.
Univerzálně správná hodnota PNO však není. Některé e-shopy mohou být díky vyšší marži v pohodě i s PNO 40%, pro jiné bude PNO 10% znamenat ztrátu.
Bez ohledu na to, zda si kampaně děláte sami nebo vám je spravuje agentura, měli byste sami vědět, při jakém PNO se kampaně pro vás vyplácí a kdy už ne.
- ROAS je jen obrácená metrika k českému PNO. Vyjadřuje kolik vám 1 investovaná koruna přinese tržeb.
- ROI (návratnost investic) zobrazuje, jak moc se investice do reklamy vyplácí. Avšak pracuje se zde s čistým ziskem, který lze u PPC reklamy dost často špatně vyčíslit. Proto se zde s ROI pracuje málo.
Vyhodnocujete své reklamy? Znáte jednotlivé metriky a pracujete s nimi?