Produktová fotografie

Jedním z nejzásadnějších faktorů ovlivňujících prodej zboží a výrobků na internetu je první dojem, který je zastoupen produktovou fotografií. Kvalitní fotografie budí dojem profesionality a serióznosti, dodá zákazníkům pocit jistoty, ale i představu o tvaru, rozměrech a barevnosti výrobků. Autorkou textu je Tereza Koubková, která měla tento tématický okruh na starosti ve facebookové skupině Seběvědomé e-shopy.

PONDĚLÍ

Příprava

Stanovte si, co budete fotit a jaké potřeby k tomu budete potřebovat.
Jinak se fotí oblečení a jinak třeba kosmetika.
Sednu si a sepíšu, co potřebuji fotit, kam fotky všude budu dávat (půjdou na tisk, nebo na web, nebo instagram?). A hlavně podívám se na inspiraci.
Však pozor, inspirace nerovná se kopírování. Ponechte si svůj vlastní styl, který bude jedinečný. 
Na seznamu byste měli také mít sepsané, co budu potřebovat za dekorace a ty si předem sehnat.

Úkol pro dnešní den:

Podívejte se na internet a udělejte si vlastní složku inspirace, podívejte se, jak fotí produkt ostatní značky, co na vás působí nejvíce a co by vás přesvědčilo o jeho koupi. Vytvořte složku, kterou budete mít někde na ploše a do které se budete moc podívat kdykoliv, kdy nebudete mít nápady.

ÚTERÝ

Pozadí

Pozadí plní sice doplňkovou, ale důležitou funkci. Vhodnou volbou pozadí můžeme podtrhnout některé aspekty výrobku nebo naopak nevhodně zvoleným pozadím můžeme zničit celé snažení o dobrou fotografii. Většinu produktů je doporučeno fotit proti „nekonečnému“ pozadí, což je jednolitá barevná plocha bez vzoru, reliéfu nebo struktury. Většinou se volí barvy od bílé přes odstíny šedé až po černou. Pro každý produkt se ideální pozadí různí, ale většinou je lepší vybírat bílé nebo světle šedé plochy (čtvrtky, tapety, barevné papíry apod.).

 

Co potřebujete pro dokonalé pozadí?

Za sebe mohu říci, že nejlépe na produkty, které patří na e-shop, funguje bílé pozadí, je to čisté a produkt na něm vynikne, nejsou žádný rušivý elementy a zákazník jasně vidí co si kupuje. Pak je jasné, že by měla být vždy alespoň jedna fotka produktu v praxi. Oblečení vyfocené na modelce, kniha v ruce, voňavka v ruce nebo s produkty v podobném stylu, něco, co ukáže jak je produkt velký, dlouhý apod.
Na sociálních sítí buďte co nejvíce kreativní.

Světlo

Světlo je alfou a omegou veškerého fotografování a u produktové fotografie to platí dvojnásob. Pokud nebudete mít vhodné světelné podmínky, raději fotografování odložte na později, nebo si pomozte vhodnými „vychytávkami“. Nikdy NEPOUŽÍVEJTE pro produktové focení BLESK fotoaparátu. Výsledkem jsou vždy nežádoucí odlesky, přesvícení a celkový efekt působí lacině a amatérsky.
Ideální pro fotografování výrobků je přirozené sluneční světlo. Přímé světlo by nemělo dopadat na produkt, aby netvořilo nežádoucí stíny. Zdroj světla (slunce, okno, profesionální dosvětlovače atd.) by neměl být umístěný za fotografovaným předmětem, ale ani za fotoaparátem, tzn. že ideální je boční zdroj světla (např. fotografování u okna). Zde si můžete pomoci ještě navíc odraznou deskou, kdy odrážíte světlo od okna a přinesete zase trochu více světla na produkt ( deska z polystyrenu, nebo přímo odrazná bílá deska – levná věc, která se fakt hodí).

Úkol pro dnešní den:

Projít domácnost a sehnat věci na kterých by se náš produkt krásně vyjímal. Základem je velká bílá čtvrtka, nebo látka (pamatujte, vždy vyžehlená).

STŘEDA

Flatlay

Pokud jste závislí na Instagramu, určitě jste si už všimli fotek s velkolepě vyskládanými produkty, focenými seshora. Takovým fotkám se říká FLATLAY a patří mezi aktuálně nejžhavější trendy ve focení na Instagramu.
Dobrý FLATLAY je pečlivě poskládaný obraz, který vypráví příběh vaší značky nebo produktu bez použití desítek slov. Jedna fotka zkrátka poví vše.

5 tipů pro dobrou flatlay fotku:

    1. Produkty, které budete vybírat by mezi sebou měly mít nějakou harmonii. Nekombinujete věci, které na sebe nenavazují.
    2. Vyberte si barevné schéma a držte se ho! Jestli to budou zemité odstíny, modré nebo přísné černobílé fotky, je jen na vás. Nebojte se ani kontrastních barev nebo jednoduché černé a bílé scény. Velmi módní jsou také různé metalické barvy. Opět pravidlo, musí to lahodit vašemu oku. Toto vám skvěle poslouží i k ladění pěkného stylu na Instagramu a budete tak dobře zapamatovatelní.
    3. Fotky musí dýchat. Předměty mezi sebou potřebují prostor, aby nepůsobily chaoticky. Nemusí být velký, ale musí dostatečně vyrovnat celkový obraz. Dejte si na čas a rozmisťujte předměty tak, jak to cítíte. Snažte se vyhnout příliš prázdným okrajům. Scénu vyplňte celou.
    4. Pro snadnější nahrávání na sociální sítě je lepší fotit do čtvercového formátu. Umí to dnes každý chytrý telefon. Stačí si přepnout do focení čtvercového formátu. Nefoťte fotky na Instagram pomocí jejich aplikace, ale pomocí vašeho mobilu nebo foťáku. U focení zrcadlovkou či lepším kompaktem můžete fotit na standardní rozměr a fotku pak upravíte v některém editačním programu na poměr 1:1 (čtverec).
    5. Flatlay fotky se fotí převážně z výšky, z perspektivy, je tedy lepší scénu stavit na zemi, abyste byli schopni se nad ní postavit a vyfotit.

Úkol pro dnešní den:

Jdeme na to. Podle vaší inspirační složky se pokuste sestavit podobnou scénu s vaším produktem a vyfotit. Fotíme za dobrého světla a z výšky.

ČTVRTEK

Úprava fotek

Jaké nástroje pro úpravu fotek lze použít?

Pro PC:

    1. Free – Jedním z nejznámějších programů pro úpravu obrázků, které jsou volně k dispozici, je GIMP (gimp.org).
    2. Velmi levný a velmi dobrý a jednoduchý je Zoner Photo Studio.
    3. Pro pokročilé úpravy a náročné uživatele jsou produkty od Adobe – konkrétně na foto je Lightroom. Za mě nejlepší, ale už je pro práci opravdu s fotkami každý den, kdy potřebujete upravit velké množství. Pro občasné focení, zbytečný.

Na MOBIL:

    1. Adobee Lightroom Photo Editor – jednoduchá mobilní appka, samozřejmě základ zadarmo a rozšíření a různé filtry si musíte zaplatit, ale nejsou potřeba.
    2. Photo Editor Pro
    3. Pixlr

Najděte svůj vlastní styl. Hrajte si se světlem a stíny.
Můžete si pohrát s barvami. Tady se stali velmi oblíbený Presety. Jsou v Lightroomu a i Zoner je nabízí. Na jeden klik, změníte fotku, všechny úpravy jsou uložené v tom daném presetu a vy jej pak můžete takhle aplikovat rychle na všechny fotky a máte je ve stejném stylu. Nejvíce se používají na sladění instagramu. Velmi oblíbené u blogerek.
 

PÁTEK

Tipy na závěr

    1. Produkty, které budete vybírat by mezi sebou měly mít nějakou harmonii. 
    2. Vyhněte se příliš lesklým materiálům na pozadí. Pozor na příliš tmavé barvy, které pohlcují světlo a bez kvalitní fototechniky se nemusí dostavit perfektní výsledek. 
    3. Pokud fotíte na zrcadlovku, foťte do RAWU!! Vždy ukládejte do JPEG, existují i jiné formáty, ale pro foto se hodí nejvíce jpeg. Ale pozor, opětovné ukládání, ztrácí jpeg na kvalitě. Uložit jednou a víc na fotku nesahat. S tím souvisí, abyste si také raw fotky zálohovaly, nikdy nevíte kdy se bude zase hodit a budete ji mít chuť upravit jinak a s jpeg už nic neuděláte.
    4. Doporučuji fotit v přirozeném světle. Což vás omezuje časově na focení dopoledne či po obědě. Denní světlo krásně zalije místnost a nebudou se vám kolem věcí dělat nehezké stíny. Postavte si stůl k oknu nebo ke skleněným dveřím a zkoušejte. Nefoťte pod žlutými světly, nikdo na takové oranžády koukat nechce.

Rada pro Instagram

Vždy fotku doostřete, je to nepatrný detail, ale hodí se. Cokoliv dáváte na internet, ztrácí trochu své kvality a toto malé doostření vrátí vaší fotce kvalitu. 
Nezapomeňte, že trend fotografií se mění a je potřeba jej stále sledovat. 

 

Diskuzi k tematickému týdnu najdete v Průvodcích – ve skupině SEBEVĚDOMÉ e-shopy